REHBERLİK SERVİSİ

REHBERLİK SERVİSİ

05.02.2020 214

REHBERLİK NEDİR?

Rehberliği kısaca "Bireye yönelmiş sistemli, profesyonel ve sürekli bir yardım hizmetidir" şeklinde tanımlayabiliriz. Bireyi tanımak, onu kendisine tanıtmak, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitesini geliştirmesi, çevresi ile dengeli ve sağlıklı bir şekilde uyum sağlaması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için uzman kişilerce bireye yapılan sistemli, bilimsel ve profesyonel bir yardım sürecidir.

Günümüzün modern eğitim anlayışı öğrencilerin yalnızca zihinsel gelişimine yönelik olmayıp, onların kişisel, sosyal ve bilişsel tüm yönleri ile gelişimini de hedefler. Bu anlamda, okulumuzdaki rehberlik hizmetleri sadece problemi olan öğrencilere yönelik değil, tüm öğrencilere yönelik bir hizmettir.

Rehberlik ve psikolojik danışmanlık süreci içinde öğrenciler gizlilik, güven ve kişilik haklarına saygı gösterilerek, istedikleri her konuda yargılanmadan dinlenir. Onlara açık ve dürüst davranılarak çeşitli konularda sağlıklı karar verebilmelerine yardımcı olunur.

Hedefimiz, idare, öğretmen, öğrenci ve velilerimizin katılım ve işbirliğiyle, öğrencilerimizin mevcut kapasitelerini tam olarak kullanabilmesini sağlayarak daha verimli ve mutlu olmalarına yardımcı olmaktır.

 

ÇALIŞMA İLKELERİMİZ

* MEB' nın öngördüğü sınıf rehberlik programını, alanında uzman rehber öğretmenimiz sorumluluğunda uygulayan,

* Çözüm ve süreç odaklı bir anlayışla sonuç almayı benimseyen,

* Öğrencilerimize önem ve değer veren, olumlu ve yapıcı iletişim kuran,

* Sadece sorununu ifade eden öğrencileri değil, bütün öğrencileri dinleyerek rehberliği etkin kılan,

* Bütün öğrencilere ulaşan ve tüm öğrenci ve velilerin ulaşabildiği bir Rehberlik Birimi olmayı hedefleyen,

* Okulda öğrenci ile ilişkili tüm kişilerin işbirliği ile çalışan,

* Çalışmalarını planlı, programlı, örgütlenmiş ve profesyonel bir düzeyde uygulayan,

* Gizlilik, eşitlik, özerklik ve kişi haklarına saygı prensiplerini ön planda tutan, öğrencilerimizin bireysel özelliklerini keşfetmelerini ve kendilerini çok yönlü geliştirmelerini destekleyen,

* Mutlu, üreten, özgüven ve farkındalık düzeyi yüksek, farklılıklara saygılı, kendini doğru ifade edebilen kendi adına kararlar alabilen bireylerin yetişmesini ilke edinen,

* Rehberlik hizmetlerinin, tüm eğitim programının ayrılmaz ve tamamlayıcı bir yanını oluşturduğunun bilincinde,

* Meslek etiği çerçevesinde müdahale ve gerektiğinde profesyonel destek için başka kurumlara yönlendirmede bulunan,

* Rehberlik hizmetlerinden yararlanmanın gönüllülük ilkesine dayandığı bilincinde,

* Bilimsel ilke ve esaslara uygun davranan

BİR ANLAYIŞLA TAKIM RUHUYLA ÇALIŞIRIZ.


ÖĞRENCİLERİMİZE YÖNELİK FAALİYETLER

Öğrencilerimize kişisel, eğitsel, mesleki konularda rehberlik etmek ve problemlerinin çözümünde yardımcı olmak çalışmalarımızın ana kapsamını oluşturmaktadır. Çalışmalarımızı aşağıdaki şekilde gruplandırabiliriz:

A. Sınıf çalışmaları:Psikolojik danışman ve sınıf danışman öğretmenlerinin dönüşümlü olarak kullandığı Rehberlik ve Yönlendirme Dersleri'nde, öğrencilerin arkadaşlık ilişkileri, iletişim, oryantasyon, dikkat ve düşünme becerilerini geliştirici faaliyetler uygulanmaktadır. Her bir sınıf düzeyinde farklı farklı uygulanan yıllık 30 etkinlik ile  öğrencilerimizin zihinsel ve sosyal gelişimleri desteklenmektedir.

B. Grup çalışmaları: Aynı konuda sorun yaşayan bireyleri bir araya getirebilmek ve onlara grup desteği sağlayabilmek amacıyla, sınırlı sayıda kişiyle ihtiyaca yönelik olarak yapılan çalışmalardır. Etkili İletişim Grup Çalışması, Kaygı ile Baş etme Yolları Grup Çalışması, Paylaşım Grupları bu alanda yaptığımız faaliyetlerden bazılarıdır.

C. Test ve Envanter Uygulamaları: İhtiyaç doğrultusunda yapılan öğrenci tanıma çalışmaları kapsamında Öğrenci Tanıma Formu, Problem Tarama Envanteri, Akademik Benlik Kavramı Ölçeği, Sosyometri, Meslek Seçimi vb. çalışmalar uygulanmaktadır.

D. Bireysel öğrenci görüşmeleri:  Rehberlik birimi olarak en temel ilkelerimiz gizlilik ve güvendir. Öğrencilerimizin başarılı ve aynı zamanda ruhsal anlamda da sağlıklı ve mutlu bireyler olmaları maksadıyla yaptığımız bireysel görüşmeler profesyonel bir yaklaşımla sürdürülmektedir.

 

VELİLERİMİZE YÖNELİK FAALİYETLER

Öğrenciye yaklaşımda, bireye özgü ve ihtiyaca yönelik olarak, veli ve öğretmenin ortak tutumlar içinde olması, sağlıklı bireylerin gelişmesinde büyük bir öneme sahiptir. Bu amaçla, velilerimizle karşılıklı bilgi akışını sağlamak ve faaliyetlerimiz hakkında bilgilendirme yapmak çalışmalarımızın temel dayanaklarından birini oluşturmaktadır.

 

SEMİNERLERİMİZ

Yıl içerisinde oluşan ihtiyaç ve isteklere uygun olarak, öğrencilere ve/veya velilere yönelik seminerler düzenlenmektedir. Bu seminerler, tek oturumluk veya birkaç oturumluk bilgi paylaşımı şeklinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi ya da konu ile ilgili uzman kişiler tarafından gerçekleştirilir. Gerçekleştirdiğimiz seminerler;

ÖĞRENCİLERE YÖNELİK SEMİNER ÇALIŞMALARI               

  • Verimli Ders Çalışma Yöntemleri
  • Test Tekniği
  • YGS –LYS Sınav  Stratejileri
  • Sınav Anında Dikkat Edilmesi Gereken Konular ve Sınav Anına Hazırlık
  • Meslek Seçimi

VELİLERE YÖNELİK SEMİNER ÇALIŞMALARI                                                         

  • Ergenlik Dönemi ve Gelişim Özellikleri
  • Aile İçinde İletişim Çatışmaları ve Empati
  • Güvenli Aile Ortamı
  • Sınav Sürecinde Başarılı Veli Tutumları      


ORYANTASYON ve UYUM ÇALIŞMALARI

Öğrencilerin ortaokuldan liseye geçişinde, kurum kültürüne uygun davranışlar geliştirerek, kuruma ve okuldaki kurallara alışmaları yönünde en uygun desteği vermek amaçlanmaktadır.

Lisemizde uygulanan oryantasyon çalışmaları 4 aşamalı bir süreç dahilinde uygulanmaktadır: 

  1. Lisemize yeni başlayan veya ara sınıflara nakil gelen öğrenciler, lisedeki yaşamın nasıl olduğu, neler yapıldığı, nasıl bir atmosfer olduğu konularında bilgilendirici bir toplantıya katılırlar. Bu toplantıda öğrenciler; lise müdürümüz, müdür yardımcılarımız ve rehber öğretmenlerimizle tanışır ve okul kuralları ile ilgili bilgilendirilir. 
  2. Lisemize yeni başlayan veya ara sınıflara nakil gelen öğrencilerimize "Öğrenci Tanıma Formu" uygulanır. Form sınıf ve okul rehber öğretmenleri tarafından incelenir ve öğretmenler arasında bir değerlendirme toplantısı yapılır 
  3. Yapılan değerlendirmeler sonucunda öğrencilerle bireysel görüşmeler yapılır ve uyum süreci takibe alınır. 
  4. Oryantasyon sürecinde olan öğrenciler, sınıf içi iletişim, akran desteği, grup kimliği kazanma ve grup içinde kendini ifade edebilme gibi konularda desteklenmektedir.